کد مطلب:645
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
آداب انفاق چيست؟
انفاق آداب بسياري دارد كه در اينجا به چند مورد آن اشاره ميشود
1 ـ انفاق از دوست داشتنيها
براي رسيدن به بالاترين مراتب انفاق و دست يافتن به كمال، انسان بايد آنچه را كه دوست دارد و خود ميخواهد، انفاق كند. « لَنْ تَنالُوا البِرَّ حَتّي تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ...» آل عمران/92 [هرگز به مقام نيكان و خاصان نخواهيد رسيد، مگر آن كه از آنچه كه دوست ميداريد، انفاق كنيد.]
درباره حضرت زهرا – سلام اللّه عليها – گفتهاند به هنگام عروسي آن حضرت، وقتي ايشان را به خانه شوهر ميبردند، نيازمندي از آن حضرت درخواست كمك كرد، ايشان با آن كه لباس كهنه و عادي اضافه همراه خود داشت و ميتوانست آن را انفاق كند، لباس عروسي خود را به نيازمند داد و خود لباس كهنه پوشيد. ( احقاق الحق، 10/401، «مظهر ولايت»،/ 269 )
در تمام تاريخ بشريت، چنين انفاق خالصانهاي را نميتوان يافت كه دختر جوان تازه عروسي، لباس عروسياش را به نيازمندي بدهد. اين براستي مصداق روشن آيه شريفه بالاست.
در زندگاني ديگر معصومان – عليهم السّلام – نيز چنين انفاقهايي را ميتوان يافت. حضرت علي (ع) انگشتر قيمتي خود را به هنگام نماز و در حال ركوع به فقير نيازمندي ميدهد و آيهاي در شأن او نازل ميشود. ( آيه 55، سوره مائده، تفسير نمونه، جلد ششم، صفحه 422)
در حالات آن حضرت نوشتهاند «هنگامي كه لباس ميخريد، دو لباس تهيه ميكرد و هر دو را نزد قنبر، غلامش ميگذاشت و ميفرمود هر كدام را كه بهتر است بردار، و ديگري را براي خود برميداشت». (بحارالانوار، چاپ بيروت، 40/324)
امام صادق (ع) در روايتي ميفرمايد «ما مِنْ شَيءٍ اِلاّوْكَّلَ بِهِ مَلَكٌ اِلّا الصَّدَقَةَ فَاِنَّها تَقَعَ في يَدِاللّهِ تَعالي» [تمام اعمال شايسته انسان موكّلي دارد ( روزه، نماز، جهاد، حج و... به وسيه فرشتگان به آسمانها برده ميشود و به مقام قرب الهي ميرسد) تنها صدقه و انفاق است كه بدون واسطه و مستقيماََ در دست خداوند قرار ميگيرد.] (وسائل الشيعه، 6/303) آيا سزاوار است عملي تا اين پايه ارزشمند، يعني انفاق، كه بدون واسطه به دست خدا ميرسد، از اموالي باشد كه خود دوست نداريم.
2 ـ پرداخت انفاق همراه با نهايت ادب
در پرداخت انفاق و بخشش رعايت ادب و احترام لازم است و بايد در حفظ آبرو و شخصيت نيازمند كوشيد. قرآن مجيد در اين باره ميفرمايد «قولٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَة خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ يَتْبَعُها اَذيَ...» بقره/263 [گفتار نيكو [در برابر نيازمندان] و عفو [و گذشت از خشونتهاي آنان] از بخششي كه آزاري به دنبال داشته باشد، بهتر است]. اگر نيازمندي به شما مراجعه كند و شما بگوييد « معذرت ميخواهم يا شرمندهام، نميتوانم كمك كنم » و با احترام او را رد كنيد، بهتر است از اين كه پولي به او بدهيد و بيحرمتي كنيد؛ مثلاََ بگوييد « ديگر اينجا پيدايت نشود » يا « اين پول را بگير تا از شرت راحت شوم».
رعايت اين مفهوم در حالات معصومان به خوبي ديده ميشود. در حالت امام سجاد(ع) نوشتهاند «اِذا اَعْطيَ السّائِلَ قَبَّلَ يَدَهُ، فَقيلَ لَهُ لِمَ تَفْعَلْ ذلِكَ...» [وقتي حضرت به نيازمندي كمك ميكرد، دست او را ميبوسيد].
يكي از اصحاب عرض كرد چرا اين كار را ميكنيد؟ حضرت فرمودند چون اين صدقه قبل از آن كه در دست اين انسان نيازمند جاي گيرد، در دست خداي جاي ميگيرد. (وسائل الشيعه 6/303)
چقدر تفاوت است بين اين انفاق خالصانه و همراه با بهترين احترام و ادب، با انفاقهاي رياكارانه و تحقيرآميز.
3 ـ تعجيل در پرداختن صدقه
به هنگام پرداخت صدقه و تقرب به درگاه پروردگار عالم، نبايد خيلي تأمل كرد و وسواس به خرج داد. چون در اين زمان، شيطان به شدت در تلاش است تا شايد انسان را از كارش منصرف كند. خداوند متعال در اين باره در آيه 268 سوره بقره، ميفرمايد «اَلشَّيطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأمُرْكُمْ بِالفَحْشاءِ وَ اللّهُ يَعِدْكُمُ مَغْفِرَةََ مِنْهُ وَ فَضْلاََ وَ اللّهُ واسِعٌ عَليمٌ» [شيطان، شما را [به هنگام پرداخت انفاق ] وعده فقر و تهيدستي ميدهد [و از بينوايي ميترساند] و به كارهاي زشت وا ميدارد، در حالي كه خداوند وعده آمرزش و فزوني به شما ميدهد و خداوند قدرتش وسيع و [به همه چيز] داناست.]
4ـ صدقه آشكار يا پنهان
از آيات و روايات ميتوان نتيجه گرفت كه صدقه، عملي پنهاني است و بهتر است كه مخفيانه انجام شود. ولي گاه به عنوان ثانوي، انفاق آشكار بهتر است.
اين مطلب به خوبي در آيه شريفه 271 سوره بقره، بيان شده است « اِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعمّا هِيَ وَ اِنْ تخْفُوها وَ تَؤُتُوهَا الفُقَراءَ فَهُوَ خَيْرٌ لكُمَ وَ يُكَفَّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيَّئاتِكُم وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيرٌ» [اگر آشكارا صدقه دهيد، كاري نيكوست و اگر در نهان به ببينوايان انفاق كنيد، نيكوتر است و گناهان شما را ميزدايد و خداوند به آنچه انجام ميدهيد، آگاه است.]
5 ـ اولويت با نيازمنداني است كه اظهار نياز نميكنند
قرآن مجيد فقرا و نيازمنداني را كه درخواست كمك نميكنند، نيازمند حقيقي ميشناسد و آنان را در دريافت صدقات شايستهتر و اوليتر ميداند. خداوند متعال در آيه 273 سوره بقره چنين ميفرمايد «لِلْفُقَرائِ الَّذينَ اُحْصِروُا في سَبيلِ اللّه لايَسْتَطيعُونَ ضَرْباََ فِي الارْض يَحْسَبَهُمُ الْجاهِلُ اَغْنياءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسيماهُمْ لايَسْئَلُونَ النّاسَ اِلْحافاََ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَاِنَّ اللّهَ بِهِ عَليمٌ». [انفاق و صدقات شما] از آن نيازمنداني است كه در راه خدا، در تنگنا قرار گرفتهاند و [به خاطر اطاعت از حق همچون شركت در جهاد و آوارگي از موطن و سرزمين خويش] نميتوانند كاري در پيش بگيرند [و روزي به دست آورند] و از شدت خويشتنداري، هر كه از حال آنان با خبر نباشد، ميپندارد كه توانگرند؛ اما آنان را از چهرههايشان ميشناسي كه هرگز به اصرار چيزي از مردم نميخواهند و هر چيز خوبي در راه خدا انفاق كنيد، خداوند از آن آگاه است.]
مثالهاي زيباي قرآن ج 1
حضرت آيت الله مكارم شيرازي
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.